måndag 24 oktober 2011

Dag 2 o 3 med dramatik

Då ska vi se. Det glev ingen uppdatering igår då internet inte fungerade. Kändes rätt bra ändå eftersom man kunde knoppa in hyfsat tidigt. Typ 12.
Men desto mer idag. Vi börjar från början.

Dag 2 började som alla dagar. Vi vaknade tidigt i Oaxaca, åt frukost och sedan iväg till starten. Taxitricket fick tjänstgöra igen. Uppställning och väntan på start. Vi hade startplats 9 tror jag. Mycket bra om vi får säga det själv.
Totalt 10 sektioner denna dag varav 8 var fartsektioner. Som vanligt hade mekarna gjort ett fantastiskt jobb med att återställa Falcon till ett ännu bättre skick än dagen före. Vet inte hur de gör men allt blir bara bättre o bättre med bilen under denna veckan. Den farten vi höll på vissa sektioner i de kurvorna är inte att rekommendera.
Vi startade och det gick riktigt bra. Första fartsektionen tog vi det lugnt. Sedan ökade vi hela dagen. Service fixades utan allt för stora saker. Vår fina silvertejpslock över framhjulslagret fungerade ypperligt. Läckte inte alls. Denna dag har vi alltid torgfest i Teuhacan. Hur mycket människor som helst.
Målgång i Puebla efter mycket köande. Fest på torget där med. Alltid lika roligt att skriva autografer och fotograferas. Mekarna tog bilen och gjorde en helservice. Kristian o jag åkte till förarmötet som var innehållslöst idag med. Enda positiva var att vi fick ett andrapris igen. Hade faktiskt siktet på första plats, men det finns en differens mellan våra tider och domarnas tider. Denna diskuteras just nu, alltså dag tre på natten, med domarna och Kristian.
Men pallen var det i alla fall och vi var nöjda. Totalt vet vi inte hur vi ligger till men vi kämpar om tätplatsen. Matte är stark och en Mustang med nr 390 är också stark.

Dag tre var från Puebla till Queretaro. Började 8 som vanligt. Först var det en transport på 15 mil till första fartsträckan. 5 km på hala vägar. Tog det väldigt lugnt där. Sträckan efter var på 15km och på i stort sett enfiliga vägar med 180 graders kurvor. Inga roliga sträckor. Efter det var det transport igen. Denna gång 27 mil. Trist o tråkigt. Dessutom körde vi fel ett par gånger som inte gjorde det roligare. Och inte att glömma bort är det fartgupp som dök upp från ingenstans och slog till oss. Ingen jätteflygtur men en liten blev det allt. Service på Freixnet fabriken som gick alldeles enkelt. Inte mycket med bilen utan den fungerade perfekt, trots fartgupp. Bromsen tog lite långt nere och baken var lite hal men annars inget direkt.
Full fart till nästa fartsträcka och den gick riktigt bra. 4 sträckan den dagen började lysande med och vi körde på för fullt. Fina vägar som gick upp o ner och med massor av olika snäva kurvor i bergen.
Tyvärr var det just det, upp o ner i bergen. Kom efter en vänster 1 nerför till en höger 3 med alldeles för hög fart. Försökte få till det men slutade med att vi stod uppe på sidan av slänten/klippan. Inga skador på oss men bilen satt fast. Kunde inte få loss den. Var bara att ställa sig vid vägkanten och få folk att sakta ner och vänta tills alla passerat. Typ 90 stycken. Tog ett tag men efter ett tag kom sweepern och de drog loss oss. En snabb koll av allt och det såg bra ut, förutom att framhjulen pekade lite åt olika håll. Vi satte oss och körde försiktigt iväg. Kändes fint. Full fart mot sista fartsträckan. Den var tyvärr redan avslutad. Vi fick istället köra de sista 10 milen till stan för att inte missa målgång. Upp i stadiga 140-160 och parera med ratten. Vi klarade målgången och hade bara förlorat 2 sektioner den dagen. Ingen aning vad det gör på resultatet men inget bra i alla fall.
När vi kom fram till mekarna tog de sig en titt och gick igenom vad som skulle kollas o fixas. Tyvärr lite mer än bara styrning kom de fram till. Verkar som att bilen fått sig en riktig smäll och behöver mycket kärlek för att komma till sin rätt igen. Dock inget vi kan göra här. Men vi har 4 dagar kvar att köra så bilen blir i kördugligt skick igen. Vi får satsa på att andra också får problem under dessa sista dagarna.

Andra saker som hänt under dagen är de vanliga krascherna plus en riktigt otäck en med en Mustang på taket och intryck bur. Fick dock höra att de klarat sig utan allvarliga skador.
Peter o Hans fick ett andrapris för sin körning idag. Första priset gick till 390 mustangen. Matte var inte med på listan idag. Vet dock inte varför.

Så detta är läget i Mexico. Vi är lite nedstämda men samtidigt glada att det gick bra ändå. Vi kan fortfarande kämpa om pallplats och det kommer vi göra.
Imorgon är det Mil Cumbres som står på agendan. Alltid lika roligt men vi tar det lugnt där i år.

Vi hörs av igen. Och om ni vill ringa till Kristian så bli inte förvånad om det är en mexican som svarar. Telefon på vift!


Förarmå 

4 kommentarer:

  1. Skönt att ni är oskadda. Som ni skrev 4 dagar kvar, det kan hända mycket. Mil Cumbres är ju favoriten så jag hoppas att det går bra. Kram från höstligt Stockholm 4 grader, skrapa rutor, hala vägar, vantar o mössa, färglada träd, lövhalka......... njut av värmen!

    SvaraRadera
  2. Heja, heja, ni kan ta dom!!
    Stackars Mexikan som fick tag på Kristians telefon från stenåldern, vilken besvikelse.

    Ha så kul, kram, kram.

    SvaraRadera
  3. Underbart!
    Då kan man ringa denna Mexikan och boka tvätt tid :) Bra kämpat grabbar. Ni är ju grymma som ligger så pass högt ändå heja heja heja!! Följer ert äventyr på alla möjliga sidor. Svårt att få tag på nyheter. Stor kram mina idoler!!

    SvaraRadera
  4. Tja boys,
    bra att ni är hela, men ohh va det känns när jag läste om avkörningen men ni tar igen det, jag vet att ni kommer lyckas!!!! Go go go. Kram Stefan

    SvaraRadera