fredag 24 juni 2011

Vi är på gång. Nu med film

Det är lugnt. Vi är kbar. Både i USA och i Pikes Peak International Hill Climb.

I går började dagen redan kl. 2:50. Det var en tidig morgon. Tob Mustangen och satte kurs mot Pikes Peak. Fortfarande mörkt som bara den. Som vanligt bryter man mot lagen. Mustangen är tillfälligt registrerad på mig men utan försäkring. Så man kör lite på vinst o förlust.

Men kom fram till Pikes Peak. Träningen för oss var på topp sektionen. Så det var bara att köra hela vägen upp till Devils Playground på 12780ft. Där parkerade vi och väntade på dagsljuset.

Att köra uppför Pikes Peak, och veta hur det ser ut på sidorna, i totalt mörker är inget skoj.

Starten på träningen gick ca 5:20. Man ställde upp sig i rad och så vinkades man iväg. Ful fart mot toppen på 14110ft. Där uppe var det hyfsat varmt. Några grader i alla fall.

Väntan tills alla kört och sedan i procession ner igen. Lyckades klämma in 4 pass innan klockan var 9:30 och det var dags att ta sig ner igen.

Det var väl inga lysande körningar. Måste erkänna att det kändes rejält läskigt de första passen och man tog det riktigt lugnt. En kartis som berättade hur kurvorna var hade underlättat mycket. Svårt att stå på när det inte finns nåt utanför vägen.

Sedan var det hem till hotellet och Martina som låg och tittade på TV. Lyckans ost.

Vi tog en lunch och sedan var det lite mekande med bilen. Flytta fram och ner stolen, förardörren stängdes inte utan jag fick hålla i den ibland. Inget roligt på 5000 meters höjd i en kurva.

Men riktigt roligt var det och man blev lite kaxig till slut. Men det visade sig att jag var den näst sista i vår grupp! Men jag kom upp i ett stycke. En körde av på ett hyfsat ställer och det var bara att dra upp honom typ 20 meter.

Träningarna är tre dagar på Botten, Mitten och Toppen. Alla deltagare, 120st motorcyklar, 4-hjulingar, bilar av alla slag delas in i 3 grupper. Sedan kör man ett pass per dag.

Efter mekandet var det bara att käka middag och sedan knoppa in gott.

Klockan ringde igen vid 3:20. Träning på Botten, där även kvalet avgörs. Vilken position man får i starten. Denna är den längsta av de tre och också den tryggaste. Börjar med ett par miles med bra väg, typ mexico så det är bara att köra på. Sedan blir det dock grusväg och det var spännande. Bilen stack iväg i alla riktningar när man gasa, bromsa och svängde.

3 rundor han jag med och det blev till sist riktiga rallysvängar på gruset. Stora problemet var annars övergången mellan bra asfalt till grus.

Gick lite bättre denna dag. Kom på 5e plats. Framför mig finns det 3 stycken som bor runt berget och tävlat i många år samt en kille som brukar vara med i Mexico. Gemensamt för alla dessa, förutom då att de kan banan utantill, är att de har lite starkare bilar. En Falcon som är med har 542 hästar. Min Mustang är mer åt standard specifikation.


Här skulle filmen från sista körningen ligga. Tyvärr fungerar inte internet så där lysande om man ska ladda upp 400Mb över dålig trådlöst. Ska försöka imorgon på Starbucks.
Film på plats.

Kval på bottensektionen på Pikes Peak from RCRacing on Vimeo.



Men men jag ska inte skylla ifrån mig. De kör bra och snabbt. Killen jag hyr bilen av var på 2 plats och han är 64 år. Kör en original GT350 signerad av Carol Shelby!

Så för att sammanfatta så är det fantastiskt skoj och en riktigt rolig bana som samtidigt skrämmer ihjäl en. Imorgon fredag är det träning på Mitten sektionen. Börjar vid Cove Creek och slutar vid Devils Playground. Kolla kartan här.

Efter träningen idag så åkte jag och Martina till Royal Gorge. Enligt jänkarna den längsta hängbron i världen. Riktigt bra där.

Sedan blev det en tur till Sheplers. En äkta riktig Cowboy affär med alla dessa underbara kläder, boots, stetsons och annat som klär en cowboy. Är roligt bara att gå runt och titta på allt och alla.

Nu är det sängdags. Sista träningen imorgon. Upp kl 3:0. Sov gott

1 kommentar:

  1. wow! wow! wow!
    Såå häftigt! Ralf du kör sträckan/banan som vi alla har titta på i så många år och dröm om - RESPEKT! Otroligt kul. Du kör som en gud :) Heja heja heja

    SvaraRadera